Login

RKBS de Horizon

 

Welcome to the parent portal of RKBS de Horizon.


 

Optional photo of the school

This is the site our school uses to communicate with our parents. Each parent and school employee has an account and can send each other messages and invitations that will also appear on the personal agenda. In addition a school can easily create Polls and Surveys for the parents to fill in and administer the Year calendar. The pictures and documents library and the forum will add even more to the communication options.

For more information please visit www.schoudercom.nl

Public blogs

Lieke Raterink Lieke Raterink
Sinterkerst
Df3cdad704bf562ae1444ea94bb06aa1

Na het geweldige Sinterklaasfeest van afgelopen woensdag werden ook de leerkrachten door Sint nog even in het zonnetje gezet. Namens Sint had de ouderraad voor iedereen een kerstbal en een geweldig gedicht. Deze was zo goed gelukt dat wij hem graag met u allen delen (zie foto)! 

Lieve ouders van de ouderraad: ontzettend bedankt! 

 

Hartelijke groeten van alle juffen en meesters van de Horizon

Published in 'Blog van 5'

Lieke Raterink Lieke Raterink
Bedankt en tot ziens!
Og picture

Beste ouders van groep 5, 

 

Vandaag was mijn laatste werkdag en die hebben we met de klas heerlijk feestelijk afgesloten. Het feest begon ermee dat er plotseling twee ouders met een verrassing voor de deur stonden. Een lieve kaart en een cadeaubon van de Hema (mijn favoriete winkel sinds ik kinderen heb!) namens u allen. Wat ontzettend lief. Heel erg bedankt hiervoor! 

We hebben gespeeld met het nieuwe speelgoed, deden spelletjes en hebben eierkoeken versierd. Tussendoor hebben we ook alvast wat aan kerst gedaan in de vorm van de eerste adventsviering en het versieren van de klas. De ochtend is voorbij gevlogen en hebben we afgesloten met een dikke knuffel. 

Ik hoop u met de kerstviering nog even te zien/spreken maar voor nu zeg ik: bedankt voor de afgelopen weken en tot na de mei-vakantie! 

 

Hartelijke groeten, 

Lieke Raterink 

 

p.s. In de mediagalerij hieronder vindt u nog wat foto's. 

 

Published in 'Blog van 5'

Marina Koelewijn Marina Koelewijn
Dag Sinterklaasje....
07fe33add899b2df856d36e49c47d19e

Met heel veel plezier hebben de kinderen aan het Sinterklaas thema gewerkt. We hebben kruidnootjes geteld, in ons Sinterklaas werkboekje gewerkt, tijdens de ontwaakdozen speelden we met de Pietenspelletjes, stempelden we woorden na, bouwden het kasteel van Sint en gebruikten we waterverf bij een kleurplaat. De kinderen leerden pakjes inpakken en toen er een pakje klaar was, werd daar de naam van Meester Herbert opgezet. Toen hij in de klas kwam, kreeg hij zijn fopcadeautje en daar kon hij hard om lachen.

Ook schilderden alle kinderen Sint en Piet. Natuurlijk maakten we Sint en Piet op de schrijfdans manier. Zij werden ook op het krijtbord getekend. Natuurlijk wilden de kinderen ook de namen schrijven. Met de ontluikende geletterdheid zit het wel goed. Bijna elk kind maakte een stoomboot en vandaag was het hoogtepunt.... Sint kwam op bezoek en bracht Pieten en cadeautjes mee. We hadden een gezellige viering in de hal en liepen polonaise op de muziek van de pietenband. We kregen allemaal een balletje en daarbij ook een klassencadeau. De cadeautjes vielen zeer in de smaak. Dankjewel Sinterklaas en tot volgend jaar.

 

Published in 'Blog van 1/2B'

Lieke Raterink Lieke Raterink
Sinterklaasfeest
Og picture

Wat was het een geweldige ochtend! Allereerst openden we de dag met de hele school op het plein een bleek Sinterklaas zoek! Na flink zoeken en roepen kwam hij tevoorschijn met een slaapmuts op. Bleek die slaapkop veel te vroeg op school te zijn geweest en is samen met hoofdpiet een dutje gaan doen in de Willibrordhal! 

In de klassen stonden inmiddels alle surprises klaar en waren de kinderen maar wat nieuwsgierig wat er voor hen bij zat. Sommige kinderen hadden het geheim heel goed bewaard en aan niemand laten weten wiens lootje ze hadden getrokken. We hadden eenhoorns, voetballen, paarden, wereldcups, voetbalvelden, een zwembad en zelfs een taart van gips! Wat hebben de kinderen (an natuurlijk ook hun ouders) hun best gedaan! De juffen hebben vooral ook erg genoten van de gedichten. Er blijken een paar echte rijmpieten hier in de klas te zitten. 

U heeft dit alles gemist maar we geven u een kleine sfeerimpressie met de fotogalerij hieronder. 

Voor wie vanavond nog pakjes avond viert: een heerlijk avondje gewenst! 

Published in 'Blog van 5'

Greetje Heemskerk Greetje Heemskerk
Niek in de krant
804b1cae69c04b51d15eeaae9f956968

Vanmorgen had Niek de Katwijksche post mee, hier stond namelijk een bericht over hem in. Niek had samen met een vriendje de kat van Fenna 'gered'.

We zijn trots op hem!

 

Hieronder is het bericht uit de krant te lezen:

Published in 'Blog van 3B'

Lieke Raterink Lieke Raterink
Muziekles
Og picture

Net als andere jaren is er ook in groep 5 weer een reeks van 5 muzieklessen die worden gegeven door een muziekdocent. Dit jaar is dat bij ons meester Dirk-Jan. Elke les behandelt hij een serie instrumenten. Gisteren was les 1 en deze ging over de koperen blaasinstrumenten. We zagen een bariton, trompet, tuba en trombone. De meester legde uit hoe het komt dat je muziek kunt horen en hoe de instrumenten werken. Ook legde hij uit hoe je erop moet blazen want dat bleek nog niet makkelijk. Een aantal kinderen mochten het proberen. In een fanfare spelen veel mensen op blaasinstrumenten. Daarbij moeten ze dan ook nog marcheren. Meester Dirk-Jan had een liedje verzonnen waarbij vier kinderen moesten blazen op hun instrument en de rest van de klas moest zingen en marcheren tegelijk. Dat blijkt nog best moeilijk te zijn! Zie hieronder het filmpje van ons optreden. 

Published in 'Blog van 5'

Sonja Uitendaal Sonja Uitendaal
BULBS 4 KIDS
Og picture

 

Groep 4 is verrast met het Bulbs4Kids-pakket. (www.bulbs4kids.com)

 

 

Wij hebben 600 bloembollen ontvangen; 200 tulpen, 200 narcissen, 100 krokussen en 100 blauwe druifjes. Dat gaat in het voorjaar een vrolijke boel worden!
Maar ja, dan moeten ze eerst nog even de grond in. Voor dat we dit gaan doen gaan de kinderen eerst iets leren over de bloembollen, daarna gaan we ze planten.

 

Het doel van Bulbs4Kids is om kinderen op een leuke manier kennis te laten maken met bloembollen. Met de bloembollen gaan de kinderen lekker buiten aan het werk. Dit is gezond, leerzaam, maar ook spannend! Het Bulbs4Kids-pakket bevat alle ingrediënten voor een educatieve en leuke bloembollenbelevenis.

 

De datum wanneer de kinderen de bollen gaan planten wordt nog bekend gemaakt (gaan we z.s.m. plannen). Het zou heel fijn zijn als ouders ons kunnen helpen bij het planten van de bollen. U kunt zich via de e-mail of bij de leerkracht aanmelden.

Published in 'Blog van 4'

Sonja Uitendaal Sonja Uitendaal
tafels leren in groep 4
Og picture

 

Het belang van tafels leren 

Vroeger leerden we de tafels van vermenigvuldiging door ze klassikaal in rijtjes op te dreunen. Het uit het hoofd leren van tafels is nog altijd ontzettend belangrijk. Het grote verschil met vroeger is dat uw kind gewezen wordt op de relatie tussen de tafels. Op die manier begrijpt hij beter wat hij leert en onthoudt hij de uitkomsten beter.

 

Hoe worden de tafels aangeleerd en waarom
Er wordt begonnen met inzicht geven in hoe tafels werken en wat er eigenlijk gebeurt bij keersommen (vermenigvuldigen). Daarna leert uw kind de tafels uit het hoofd opzeggen. We noemen dat automatiseren. Het automatiseren van de tafels is nodig om later in de bovenbouw grote sommen te kunnen maken als 532 x 24. Het is dus belangrijk dat je kind de tafels goed beheerst.

Herhaald optellen
In groep 3 worden de kinderen al voorbereid op de tafels. Er wordt regelmatig gevraagd om te tellen in gelijke stappen, bijvoorbeeld in stappen van drie. Zo ontstaat de reeks 3 – 6 – 9 – 12 – 15 – 18 – 21 – 24 – 27 – 30. Door het herhaald optellen van drie krijg je de antwoorden van de tafel van drie. Voor het kind is er nog geen link naar de tafels. Toch zet hij onbewust al een kleine stap in die richting.

Sprongen maken op de getallenlijn
De kinderen hebben voor het eerst echt kennis gemaakt met de tafels. Ze leren gelijke sprongen te maken op de getallenlijn, bijvoorbeeld sprongen van twee of drie. Hierbij ervaren de kinderen dat je, bij het herhaald optellen van hetzelfde getal, eigenlijk met keersommen aan het werk bent. Het keerteken (x) wordt nog niet aangeboden.

 


De tafels van 1, 2, 3, 4, 5 en 10

In groep 4 zijn we gestart met het aanleren van de tafels van een, twee, vijf en tien. Het  keerteken (x) is geïntroduceerd. Later worden hier de tafels van drie en vier aan toegevoegd. De tafels  ‘twee en vier’ en ‘vijf en tien’ hebben een onderlinge relatie; de antwoorden zijn uitwisselbaar en ze zijn onderling te halveren en te verdubbelen. Dit komt binnen de rekenmethode aan bod. Deze week is er ook uitleg gegeven hoe de kinderen zelf op www.tafeldiploma.nl op school en thuis zelfstandig kunnen oefenen.

In de klas komt een overzicht te hangen voor de kinderen met de tafels. Als zij een tafel beheersen mogen ze hier een sticker op plakken. Als ze bovengenoemde tafels op tempo beheersen, dan sluiten we dit af met het kleine tafeldiploma.

 

 

Tafeldiploma maken

 

Tips bij het aanleren van de tafels
Kinderen die de tafels opzeggen en daarbij nog tellen, hebben veel baat bij het maken van optelsommetjes: 4 x 3 = 3 + 3 + 3+ 3. Het vlot kunnen optellen van sommen ondersteunt het aanleren van de tafels.

In plaats van een tafel opdreunen, kunt u het ook inzichtelijk maken met speelgoed of andere voorwerpen. Laat uw kind bij een som als 6 x 4 groepjes leggen van bijvoorbeeld vier kralen.

Bemoedig uw kind als hij een tafel op wil zeggen en accepteer het wanneer het even niet lukt. Het is beter de tafels vaak en kort te laten oefenen dan weinig en lang.

 

Hang op het toilet een tafeltjesposter. Oefen iedere dag een paar sommen waarmee uw kind op school bezig is. Dit helpt bij het automatiseren van de tafels. Laat uw kind de tafels doorstrepen die hij al kent.

Er zijn verschillende sites waarmee de tafels geoefend kunnen worden: www.tafeldiploma.nl, squla enz.

Heeft u vragen, stel ze gerust.

 

Published in 'Blog van 4'

Sonja Uitendaal Sonja Uitendaal
Herfst huiswerk
63069c36b288e285c0b2e797254cea53

 

De kinderen krijgen deze week de opdracht om herfstbladeren te zoeken en te drogen.

Dit hebben ze nodig voor een creatieve opdracht. Wilt u uw kind helpen bij het drogen van de bladeren? Dit kunnen ze doen door de bladeren tussen kranten te leggen.

Het liefst bladeren in verschillende maten en kleuren. Dunne kleine takjes en helicopter blaadjes zijn ook welkom.
Ieder kind heeft ongeveer 6 bladeren nodig. Als iedereen voldoende droge bladeren heeft, dan kunnen we over een week aan de opdracht beginnen.

 


Afbeeldingsresultaat voor helicopter blaadjesAfbeeldingsresultaat voor gedroogde herfstbladerenGerelateerde afbeelding

Published in 'Blog van 4'

Lieke Raterink Lieke Raterink
Bouwen met spaghetti en marshmallows
Og picture

Vandaag heeft groep 5 in het kader van 'ontdekkend leren' een techniekles gehad met spaghetti en marshmallows. Want wat kun je daar nu eigenlijk mee? Beiden hebben andere eigenschappen en kenmerken. Deze hebben we eerst besproken. Met marshmallows alleen kun je niet bouwen want die hebben een gekke vorm en rollen makkelijk weg. Spaghetti is lang en dun en daardoor erg breekbaar dus die zijn ook niet geschikt om op elkaar te stapelen. Maar als je ze combineert kunnen ze wel degelijk een goede constructie vormen. 

Maar hoe moet zo'n constructie er dan uit zien? Rond, vierkant, rechthoekig of driehoekig? Door te kijken naar de oude Egyptenaren kwamen we er achter dat een driehoek erg stevig is omdat deze de krachten verdeelt over de hoeken. Maar als je kijkt naar bouwmateriaal als duplo, lego en kapla zie je dat ook een vierkant of een rechthoek heel geschikt is om mee te bouwen. Is een cirkel dan niet sterk? Jawel, kijk maar naar een ei, die knijp je niet zo makkelijk kapot. Cirkels zijn op zichzelf alleen niet handig om mee te bouwen. 

Na deze voorbespreking komen we tot de conclusie dat je het best vierkanten en driehoeken kunt combineren om tot een stabiele constructie te komen. Ook een brede basis (fundering) zorgt ervoor dat je bouwwerk niet snel zal omvallen. 

Nu uitproberen. De marshmallows blijken plakkerig, wat het bouwen moeilijker maakt maar de kinderen geven niet op. Ze krijgen van mij nog de tip om de spaghetti niet heel te laten (hoe korter hoe steviger) en zodoende zijn er na een uur toch wel echte bouwwerken te zien. Helaas kwam één groepje meiden er niet uit en is het bouwwerk ingestort. Toch hebben ook zij veel geleerd. Want ze weten nu heel goed hoe het niet moet :-). 

Aan het eind van de les hebben we nabesproken. Wat heb je geleerd? Waar ben je ontdekkend achter gekomen? Wat ging er goed en wat kon er beter? Hoe ging het samenwerken? En natuurlijk elkaars bouwwerken bewonderen! 

Plezier en proces was het belangrijkst en dat was er dus de middag is geslaagd! 

Published in 'Blog van 5'